Inspecţia Muncii a desfăşurat, în perioada 11.01 – 15.01.2016, acţiuni de control în urma cărora s-au aplicat amenzi în valoare totală de 250.693 euro, adică 1.103.050 de lei. Au fost depistate 100 de persoane care lucrau la negru. Dintre aceștia 39 erau din județul Brăila și 14 din Argeș.În domeniul relaţiilor de muncă, la nivel național s-au aplicat amenzi în valoare de 699.550 de lei din care 479.500 de lei pentru muncă la negru. Pentru primirea la muncă a mai mult de cinci persoane fără contracte individuale de muncă, inspectorii de muncă au făcut 4 propuneri de cercetare penală. Au fost sancționați 306 angajatori.
În aceeaşi perioadă, în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă s-au aplicat amenzi în valoare de 403.500 de lei. Angajatorii au comunicat către inspectoratele teritoriale de muncă 65 de evenimente care, în urma cercetărilor efectuate de inspectorii de muncă, vor fi încadrate sau nu ca fiind accidente de muncă. Dintre acestea 23 au fost în București. Au fost sancționați 670 de angajatori în domeniu.
”Atenționăm angajatorii că au obligația legală să distribuie ceai fierbinte angajaților care lucrează expuși la temperaturi extreme, când termometrul scade sub minus 20 de grade sau în condiții de vânt, care pot fi corelate cu aceste valori. Totodată să acorde pauze pentru refacerea capacității de termoreglare în spații fixe sau mobile cu microclimat corespunzător și să le asigure echipament individual de protecție. În situația în care angajatorii nu pot asigura aceste condiții, de comun acord cu reprezentanții sindicatelor sau ai salariaților, vor dispune reducerea duratei de lucru în mod corespunzător sau întreruperea acestuia cu asigurarea continuității la locurile de muncă. Pe durata întreruperii colective a lucrului, contractele individuale de muncă ale salariaților se mențin, iar perioada de întrerupere constituie vechime în muncă. Ulterior, vor fi stabilite modalitățile de recuperare a timpului nelucrat. Aceste măsuri minimale de protecție a sănătății salariaților trebuie luate dacă temperaturile extreme se mențin cel puțin două zile consecutiv. În caz de nerespectare a prevederilor legale prevăzute de Ordonanța de Urgență 99/2000 privind măsurile care pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecția persoanelor încadrate în muncă, sancțiunile pot fi amenzi de la 1.500 la 2.500 lei sau chiar sistarea activității companiei până la remedierea deficiențelor constatate.” - Dantes Nicolae BRATU, inspector general de stat.
Autoritatile orasului Baia Sprie mizeaza, anul acesta, pe un buget estimativ de 30.053.700 de lei, in crestere cu aproape 7.000.000 de lei fata de planul bugetar initial al anului 2015.In mare parte, constructia bugetara se bazeaza pe subventii de la bugetul de stat in valoare de 9.524.000 de lei, sume defalcate din TVA- 9.256.000 de lei si pe cote si sume defalcate din impozitul pe venit- 5.357.000 de lei. Altfel, administratia oraslui Baia Sprie mizeaza pe venituri de 2.128.000 de lei din impozite si taxe pe proprietate, concesiuni si inchirieri in cuantum de 747.000 de lei si subventii FEN in valoare de 669.000 de lei. In ceea ce priveste cheltuielile, acestea arata dupa cum urmeaza, structurate pe principalele capitole bugetare: transporturi- 12.130.496 de lei; locuinte, servicii si dezvoltare publica- 4.596.000 de lei; asistenta sociala- 1.687.000 de lei; cultura, religie si recreere- 631.000 de lei, protecria mediului – 280.000 de lei. Documentul cu proiectul de buget poate fi consultat pe pagina de Internet a Unitatii Administrativ- Teritoriale UAT Baia Sprie la adresa http://www.baiasprie.ro/anunturi/buget2016.pdf )
Locuitorii comunei Recea isi vor putea plati impozitele si taxele locale aferente anului 2016 incepand cu data de 11 ianuarie 2016. Darile la stat trebuie achitate in doua transe cu termene de plata la 31 martie si 30 septembrie, daca nu se opteaza pentru plata integrala a acestora. Insa, persoanele fizice si juridice care se decid sa achite cu anticipatie, pana la 31 martie 2016, a impozitului pe cladiri, impozitului pe teren şi a taxei auto datorate pentru intregul an 2016 beneficiaza de o bonificatie de 10% conform unei Hotarari a Consiliului Local Recea. Neplata la termen a obligatiilor fiscale catre stat atrage majorari si penalitati de intarziere. Decamdata, impozitele si taxele locale nu se pot plati online, insa administratia comunei Recea analizeaza posibilitatea implementarii unui sistem informatic care sa permita si acest lucru.
Interviu cu General de brigadă (r) Ion POP – Director general al SC „Urbis” S.A. Baia Mare
Reporter: Se împlinesc, iată, 2 ani de când ați preluat conducerea transportului în comun. La acest moment de bilanț, care credeți că sunt cele mai importante criterii de apreciere ale activității SC „Urbis” S.A. Baia Mare și implicit ale Dumneavoastră?
Dir. gen. Ion POP: Aprecierea activității se face, în mod firesc, analizând indicatorii de performanță. Acest lucru s-a realizat periodic de către Consiliul de Administrație, dar și în Consiliul Local Baia Mare. Fără a vă prezenta statistici, se poate spune, fără echivoc, faptul că societatea pe care o conduc și-a îndeplinit în mod constant obiectivele stabilite. Nu este doar meritul meu, ci și a întregului colectiv pe care îl conduc, al conducerii comunității, fie cea executivă, fie cea legislativă.
Rep: Câteva din dovezile ce atestă aprecierea activității SC „Urbis” S.A., atât pe plan local, cât și național, se regăsesc în diplomele și premiile primite pentru locurile ocupate în topurile pentru anul 2014. Cum ați reușit aceste performanțe, la o societatea care era cunoscută, până nu demult, ca una cu probleme și care sunt perspectivele pe care le vizați?
Dir. gen. Ion POP: Într-adevăr, societatea era cunscută ca una ce avea unele probleme, de organizare, depășiri ale consumurilor de carburanți (peste limite legale), ca să dau câteva exemple. De aceea, primele măsuri pe care le-am luat au vizat reorganizarea întregii activități de exploatare, prin montarea de GPS-uri pe toate mijloacele de transport. Pasul următor a fost reorganizarea selecției resursei umane. În urma unei analize temeinice, personalul a fost triat. Din pacate, în situațiile în care lipsa de profesionalism, cea de răspundere s-au dovedit a fi deficitare, s-a ajuns și la unele disponibilizări. În paralel am reușit să găsim personal competent și cu experiență, care s-a integrat rapid în parametrii de performanță ce îi aveam de atins. Am avut și avem o bună și constantă legatură cu biserica ortodoxă. Plecând de la axioma potrivit căreia omul sfințește locul, Preasfinția Sa Episcop Vicar, al Maramureșului și Sătmarului, dr. Justin Hodea Sigheteanul, a sfințit la propriu locul de muncă și am pornit la un drum cu multe obstacole care au fost depășite prin profesionalism și tenacitate. Așa cum ați menționat, rezultatele activității sunt dovedite și cu diplomele și premiile acordate în topul local, în cele naționale. Este un început bun, pe care îl vom continua, „acompaniați” de tot mai putini cârcotași și contestatari.
Rep: Apropo, știu că au fost, nu puține, momentele în care ați fost contestat, acuzat de fel de fel de măsuri dictatoriale. Ce ați făcut și cum ați trecut peste ele?
Dir. gen. Ion POP: Bătrânii spuneau, că numai în copacul care dă roade se aruncă cu piatră. Am trecut peste răutăți, peste calomnii și acuzații nefondate și mi-am văzut de drumul meu, cu încăpățânarea moroșanului care știe că are dreptate și care mai știe că, întotdeauna, adevărul iese la iveală. Nu pot spune că n-am mai greșit, pe ici pe colo, dar în problemele importante, am avut dreptate.
Rep: Cum apreciază salariații ceea ce ați realizat și ce așteptări au pentru viitor?
Dir. gen. Ion POP: Marea majoritate a salariaților apreciază realist ceea ce am realizat împreună. Mai sunt „voci” care încearcă să intre în disonanță cu marea majoritate. E adevarat, din ce în ce mai puține, dar este normal. Unii se conving pe parcurs că este mai bine să lucrezi corect, să dormi fără griji și să fii răsplătit pentru munca ta doar în cadrul normelor legale. Și aici pot menționa că majorările de salarii, stimulentele, recompensele și drepturile pe care până acum nu le-au avut, sunt dovada clară că eforturile sunt răsplătite corespunzător. Viitorul sună bine, așa că sunt optimist, nu numai că suntem pe drumul cel bun, dar și că direcția e bună.
Rep: Ce mesaj aveți pentru salariați, pentru colaboratori, și normal, pentru călători?
Dir. Gen. Ion POP: Să fie sănătoși, multumiți de ceea ce au obținut în activitate, și nu în ultimul rând să aibă credință în Dumnezeu și în viitor.În Ajun de Anul Nou doresc să transmit tuturor sănătate și La mulți ani!
S.C. URBIS S.A în Topurile Naționale
Stația I.T.P. este situată în incinta Bazei de Troleibuze de pe strada 8 Martie nr.3 (vis-a-vis de Colegiul Tehnic “Transilvania”). Aceasta este dotată cu echipamente noi, de ultimă generație, care respectă cele mai ridicate standarde de calitate în domeniu. La aceasta stație se pot efectua inspecții tehnice la toate categoriile de autovehicule, inclusiv la troleibuze, acesta fiind un element de noutate, dotarea cu rețeaua de contact în interiorul stației fiind unică în țară.
Programul Statiei ITP Urbis Baia Mare:
Proiectul de buget al comunei Recea pe anul 2016 a fost estimat la 7.102.000 de lei la capitolul venituri, din care 2.537.000 de lei reprezentand incasari din cote si sume defalcate din impozitul pe venit, 1.011.000 de lei din impozite si taxe pe proprietate, 1.808.000 lei din sume defalcate din TVA, 725.000 de lei din taxe pentru utilizarea bunurilor, 365.000 de lei din concesiuni si inchirieri, 210.000 de lei din alte impozite si taxe s.a.m.d. In ceea ce priveste cheltuielile, repartitia banilor pe principale categorii bugetare arata astfel: 1.633.000 de lei pentru cultura, religie si recreere, 1.222.000 de lei pentru invatamant, 887.000 de lei pentru transporturi, 825.000 de lei pentru protectia mediului, 665.000 de lei pentru asistenta sociala-, 610.000 de lei pentru locuinte, servicii si dezvoltare publica. Printre altele, in proiectia bugetara pe anul 2016 se prevad urmatoarele alocatii din bugetul local: 403.000 de lei pentru subventii pentru biserici, 400.000 de lei pentru sport si, respective, 190.000 de lei pentru aparare, ordine pubica si siguranta nationala. (Documentul se afla publicat, spre informare publica, pe site-ul http://www.primaria-recea.ro/proiect-buget-2016 )
Băimărenii, contribuabili persoane fizice și juridice, pot beneficia și în 2016 de reducerea de 10 % acordată de Administrația Publică Locală a Municipiului Baia Mare, achitând integral până la data de 31 martie 2016 taxele și impozitele locale. Aceste plăți pot fi efectuate online pe site-ul www.baiamare.ro sau la casieriile aparținând Direcției de Venituri a Municipiului Baia Mare începând cu data de 7 ianuarie 2016. Casieriile Direcției de Venituri sunt deschise din data de 4 ianuarie pentru cetățenii care au de achitat alte tipuri de taxe. Este important de menționat faptul că Administrația Publică Locală a Municipiului Baia Mare nu a majorat nivelul taxelor și impozitelor locale pentru anul 2016. Casieriile Direcţiei de Venituri vor funcţiona după următorul program:
*Str. Crişan nr.2: Luni, Marți, Miercuri, Joi 8.00 – 16.00; Vineri 8.00 – 15.00
*B-dul Independenţei nr. 2C: Luni, Marți, Miercuri, Joi 8.00 – 16.00; Vineri 8.00 – 15.00
*Str. Şcolii nr. 1: Luni, Marți, Miercuri 8.00 – 16.00; Joi 8.00 – 18.00; Vineri 8.00 – 13.00
*Str. Gheorghe Şincai nr. 37: Luni, Marți, Miercuri, Joi 8.00 – 16.00; Vineri 8.00 – 15.00
(Sursa: www.baiamare.ro)
Asociaţia Centrul de Educaţie şi Recreere „Căsuţele din Moisei” este o structură de Economie Socială care a implementat proiectul POSDRU/173/6.1/S/148909 „Paşi spre incluziunea profesională prin dezvoltarea economiei sociale”, cofinanţat din Fondul Social European, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale”, domeniul major de intervenţie 6.1 „Dezvoltarea economiei sociale”.
Zilele trecute, în localitatea Moisei a avut loc conferinţa de lansare a Structurii de Economie Socială, eveniment la care au participat reprezentanţi ai beneficiarului, precum şi reprezentanţi ai unor instituţii cu responsabilităţi în domeniul administraţiei publice locale. În cadrul conferinţei, au fost prezentate rezultatele şi investiţiile implicate de proiect.
Întins pe o suprafaţă de aproximativ un hectar, Centrul de Educaţie şi Recreere „Căsuţele din Moisei” este, în fapt, un ansamblu turistic format din 3 căsuţe din lemn şi recepţie, amplasat în Moisei, în preajma pârâului Izvorul Negru. Ansamblul oferă 18 locuri de cazare în cele trei căsuţe, fiecare având două camere cu câte trei paturi, baie proprie şi chicinetă comună.
Odată finalizate lucrările de construcţie şi amenajare a spaţiului, Centrul de Educaţie şi Recreere poate acum pune la dispoziția publicului, pe lângă cazare, diferite trasee turistice, activităţi şi tabere pentru copii. În taberele tematice organizate aici, micuţii vor avea parte de mediul ideal pentru relaxare, recreere şi învăţare a unor meşteşuguri tradiţionale păstrate din străbuni, cum ar fi olăritul şi cusutul, dar au ocazia să-şi întărească şi spiritul creativ, realizând fotografii şi tablouri unice, inspirate din împrejurimile pitoreşti ale Moiseiului. De cealaltă parte, înfiinţarea acestui Centru pune accent pe angajarea în activităţile programate a forţei de muncă locale, cu precădere a meşterilor populari din zonă, sprijinind astfel păstrarea meşteşugurilor tradiţionale şi încurajând educaţia incluzivă.
Cristina CORDEA,
Preşedinte Centrul de Educaţie şi Recreere
„Căsuţele din Moisei”
In sedinta extraordinara de ieri a Consiliului Local Municipal, reuniune desfasurata la Caminul Cultural Firiza, alesii orasului si-au dat acceptul, cu 13 voturi favorabile, pentru contractarea unei finantari rambursable interne in valoare de 100 de milioane de lei noi. Din respectivii bani ar urma sa se finanteze o serie de proiectelor majore din caietul de candidatura a municipiului Baia Mare la titlul “Capitala Europeana a Culturii in anul 2021”, precum si proiecte vitale pentu dezvoltarea urbanistica si pentru reabilitarea/modernizarea infrastructrii rutiere a municipiului resedinta de judet. Insa, pana sa dispuna de banii respectivi, administratia publica locala mai are de facut cativa pasi importanti: pornind de la obtinerea avizului ministerului de resort pentru o creditare de acest tip, continuand cu organizarea licitatiei pentru desemnarea unei banci creditoare, aprobarea contractului de finantare in Consiliul Local si terminand cu semnarea propriu-zisa a contractului in cauza.
Printre altele, banii din creditul bancar ar urma sa fie cheltuiti pentru achizitionarea si restaurarea integrală a clădirii istorice “Minerul”, restaurarea clădirii Minoritilor, achiziționarea platformei fosteului combinat “Cuprom” (locatie avuta in vedere pentru amenejarea unui Parc Industrial pentru industrii Creative), reabilitarea partii istorice a cladirii Colegiului National „Gheorghe Sincai”, reabilitarea Pietei Revolutiei, reabilitarea si modernizarea Salii Sporturilor “Lascar Pana”, reabilitarea terenului de atletism si a Strandului Municipal, plus reabilitari si modernizari de trotuare, strazi si bulevarde din municipiul Baia Mare.
În Municipiul Baia Mare transportul local a început în anul 1953. Până în anul 1998 a avut mai multe denumiri, iar din 27 februarie al aceluiaşi an numele societăţii devine S.C. URBIS S.A. Baia Mare, denumire sub care funcţionează şi în prezent.
Începând cu data de 1 ianuarie 2014 S.C. URBIS S.A. Baia Mare face parte din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Baia Mare (ADI) fiind operator regional de transport persoane pentru Zona Metropolitană Baia Mare, astfel operând în Municipiul Baia Mare, oraşele Baia Sprie, Tăuţii Măgherăuş şi comunele Recea, Groşi, Săcălăşeni şi Dumbrăviţa.
În ultimii doi ani S.C. URBIS S.A. Baia Mare s-a modernizat, schimbările în bine fiind evidente. Odată cu venirea noii conduceri, societatea a căpătat o nouă imagine. Echipa managerială formată din profesioniști și condusă de director general General de brigadă (r) Ion Pop a reușit să aducă societatea între primele firme de transport local și metropolitan din ţară, acest lucru fiind dovedit de premiile și diplomele care au fost acordate societății. În acestă perioadă s-a mărit parcul auto prin achiziționarea de noi mijloace de transport, modernizarea stației I.T.P, Dispeceratele Urbis și Gară, și îmbunătățirea considerabilă a condițiilor de lucru pentru personalul socității, lucru care nu ar fi fost posibil fără sprijinul constant al Primarului Municipiului Baia Mare Cătălin Cherecheş, precum şi a Consiliului Local.
“Marea majoritate a salariaților apreciază ceea ce am realizat împreună. Nu voi prezenta statistici, dar pot spune, fără echivoc, că societatea pe care o conduc și-a îndeplinit în mod constant obiectivele stabilite”, a menționat directorul general Ion Pop.
Catalin Chereches, primarul municipiului Baia Mare:
Prefectul Maramureșului, ing. Anton Rohian, s-a întâlnit vineri, 18 decembrie, cu o delegație a Administrației Regionale din Ivano-Frankivsc – Ucraina, aflată aici într-o misiune economică. Delegația a fost formată din: Basarab Serghii, prim-viceguvernatorul Regiunii Ivano-Frankivsc, Gaburak Volodimir – președintele Administrației Raionale de Stat Tlumaci, Semaniuc Ivan – președintele Administrației Raionale de Stat Tismenitea, Brenschii Ihor – prim-vicepreședintele Administrației Raionale de Stat Tlumaci, Grabelnii Ihor – om de afaceri, Boeciko Roman – șofer.
Prefectul județului Maramureș a arătat faptul că este în foarte bune relații cu consulul României la Cernăuți, Eleonora Moldovan, și că în general colaborarea dintre Maramureș și Ucraina este excelentă. “Am dezvoltat o relație foarte sinceră și productivă cu partea ucraineană. Am o relație foarte bună cu guvernatorul Ghennadi Moskal și am desfășurat activități foarte importante împreună în domeniul educațional, cultural și economic. Cred că anul 2016 va fi foarte bun din punctul de vedere al relațiilor economice cu Ivano-Frankivsc”, a spus ing. Anton Rohian, completând: “Am fost de multe ori în Ucraina în cei 25 de ani de când fac politică, și mai ales de când sunt în poziția de prefect. Dacă activitatea economică nu se dezvoltă în aceste regiuni vecine, rămânem tot timpul la discuții și la proiecte care nu se finalizează. I-am spus doamnei consul că toți oamenii de afaceri și toți cei care sunt preocupați de dezvoltarea celor două regiuni sunt parteneri cu mine și nu la modul declarativ, ci astfel încât ambele părți să aibă de câștigat. Proiectul central pentru Maramureș și Ucraina este podul peste Tisa, între Sighetu Marmației și Biserica Albă, care va duce la dezvoltarea relațiilor de afaceri dintre cele două țări. Puntea pe care o avem la Sighetu Marmației nu este o rezolvare din punctul de vedere al dezvoltării economice. Proiectul noului pod este astăzi finanțat, doar partea ucraineană trebuie să găsească fonduri pentru ca în 2016 să demarăm construcția lui”, a afirmat prefectul Rohian, subliniind că dezvoltarea relațiilor economice este prioritară.
În cele două zile petrecute în Maramureș, delegația ucraineană a vizitat plantația de afin a lui Daniel Bujor, din Finteușu Mare, în vederea unor viitoare relații de afaceri. Sâmbătă, 19 decembrie, delegația a participat la evenimentul “Crăciun în Maramureș” de la Muzeul Satului din Baia Mare, unde s-a familiarizat cu tradițiile de iarnă din această zonă.