Utilizarea energiei solare drept sursă principală de încălzire a locuinţei se situează în preferinţele a 49% dintre români, care consideră că astfel ar contribui la protejarea mediului înconjurător, relevă un studiu realizat în opt ţări europene.
Eventuala trecere la un astfel de sistem de încălzire, indicat drept ideal, ar presupune însă o transformare radicală într-o ţară precum România unde, potrivit studiului menţionat, majoritatea locuinţelor sunt încălzite de centrale pe gaze naturale sau sunt dependente de sistemele de termoficare locale. Doar 1% dintre respondenţi au indicat că, în prezent, folosesc energia solară pentru încălzirea casei şi tot 1% au menţionat că au dezvoltat sisteme bazate pe energia geotermală.
Energia solară este indicată drept variantă ideală pentru încălzirea caselor şi de către respondenţii din alte ţări. Italienii şi ungurii sunt cei mai favorabili acestei resurse, 60% dintre cei chestionaţi arătând că ar opta fără rezerve pentru un astfel de sistem de încălzire. Cel mai puţin interesaţi de căldura de la soare sunt britanicii. Doar 38% dintre aceştia ar dori să-şi încălzească locuinţele pe baza energiei solare, iar alţi 36% ar prefera în continuare încălzirea pe bază de gaze naturale.
În multe ţări europene, lemnul continuă să fie utilizat în mare măsură drept combustibil. Aproape o treime (31%) dintre cetăţenii maghiari folosesc lemnul pentru încălzirea caselor, aceştia fiind urmaţi de cehi (20%) şi români (19%).
De asemenea, 10% dintre românii intervievați au declarat că folosesc dispozitive electrice de tipul radiatoarelor/caloriferelor electrice pentru încălzire, ponderea utilizatorilor din România a acestui tip de încălzire fiind sub cea a celor din Marea Britanie (18%), dar mult peste cea a celor din Italia, unde doar 1% au declarat că folosesc surse de încălzire alimentate cu energie electrică.
Cărbunele şi combustibilii petrolieri au un rol mai degrabă neglijabil pe piaţa de încălzire a locuinţelor din Europa Centrală şi de Est, ceea ce vine să contrazică percepţia comună conform căreia respectivele resurse ar fi utilizate pe scară largă în această zonă.
Aceste rezultate fac parte din studiul “Trăind în Europa”, în cadrul căruia E.ON și Kantar EMNID au chestionat circa 8.000 de oameni din Germania, Marea Britanie, Italia, Republica Cehă, România, Suedia, Turcia și Ungaria în luna decembrie 2016.
Departament Comunicare Corporatistă
E.ON România
În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, municipalitatea băimarean aduce la cunoştinţa publică intenţia aprobării de către Consiliul Local al Municipiului Baia Mare a proiectului de hotărâre: pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea comerţului stradal şi al altor activităţi pe domeniul public al municipiului Baia Mare. Proiectul de hotărâre s-a publicat în 13 ianuarie 2017 pe site-ul Primăriei Municipiului Baia Mare, www.baiamare.ro şi s-a afişat la sediul instituției, iar în presa scrisă în 14 ianuarie 2017. Se precizează că acest proiect și raportul de specialitate pot fi consultate în cadrul Direcției Relaţii Publice, situată la parterul Primăriei camera 6 şi pe site-ul instituţiei, la adresa: www.baiamare.ro. Cei interesaţi pot trasmite în scris, în cel puţin 10 zile calendaristice propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind conţinutul proiectului.
Potrivit legislaţiei în vigoare în zonele publice se pot desfăşura mai multe categorii de activităţi comerciale, zone publice fiind considerate drumurile publice, străzile, pieţele (altele decât cele agroalimentare, bazaruri, etc.), pasajele publice, orice altă zonă destinată folosinţei publice, cu excepţia celor administrate special. Aspectul urban al oraşului este în responsabilitatea autorităţii publice locale, de aceea se impune reglemetarea strictă a acestui tip de comerţ desfăşurat în zone publice pentru a ridica standardul de calitate al ambientului şi pentru a disciplina modul şi, s-ar putea spune, procentul de ocupare a zonelor publice cu diferite construcţii sau piese de mobilier urban sau standuri.
.
La această dată desfășurarea comerțului stradal pe teritoriul administrativ al municipiului Baia Mare, se desfășoară în baza Regulamentului aprobat prin H.C.L. nr. 162/2012 cu modificările ulterioare. Luând în considerare prevederile Reg. CE 852/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Igiena Produselor Alimentare cap. III pct. 1-2 prin care se stipulează normele de igienă privind comerţul ambulant, se propune modificarea Regulamentului de desfăşurare a comerţului stradal pe raza Mun. Baia Mare (anexa nr. 1 din H.C.L. 162/2012) în următoarele sensuri:
- modificării condiţiilor de obţinere a acordurilor de amplasare a teraselor sezoniere pe raza Municipiului Baia Mare
- modificării condiţiilor de obținere a acordurilor de utilizare temporară a locurilor publice din municipiul Baia Mare
Contribuabilii din orasul Targu Lapus isi pot achita impozitele si taxele locale pe anul 2017. Fata de anul trecut nu s-a operat nicio modificare importanta, astfel ca lapusenii platesc, anul acesta, impozite la nivelul anului 2016. Potrivit unei decizii a forului deliberativ local, contribuabilii care isi achita integral impozitele pe cladiri, terenuri si mijloace de transport pana la data de 31 martie a.c. beneficiaza de o reducere de 10%. Aceasta bonificatie de 10% se aplica atat persoanelor fizice, cat si celor juridice. In fapt, 31 martie 2017 va fi primul termen de de plata a impozitelor si taxelor pe cladiri, terenuri si asupra mijloacelor de transport. Al doilea termen de plata a darilor catre stat va fi 30 septembrie 2017.
Cota obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi, stabilită de Guvern
Pentru 2017, cota obligatorie de energie electrică produsă din surse regenerabile de energie, care beneficiază de sistemul de promovare prin certificate verzi, este de 8,3% din consumul final brut de energie electrică, potrivit unei Hotărâri adoptate astăzi de Guvern.
Cota pentru anul viitor a fost stabilită de Executiv pe baza comunicării Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, astfel încât să nu aibă impact negativ în factura consumatorilor finali. Pentru anul 2016, această cotă a fost stabilită la 12,15%, însă menținerea acesteia și pentru anul viitor ar fi condus, conform calculelor Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, la o creștere a impactului certificatelor verzi în factura consumatorilor finali cu 17 lei/MWh, aproximativ 5%.
Actul normativ a fost supus analizei de Consiliul Concurenţei şi Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, obţinând punct de vedere favorabil.
Informaţii suplimentare:
Precizăm că această Hotărâre de Guvern va produce efecte numai până la aprobarea de către noul Guvern a proiectului de Ordonanţă de urgenţă privind modificarea şi completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, proiect pentru care s-a obţinut Decizia Comisiei Europene de aprobare a modificărilor propuse pentru schema de sprijin a fost transmisă autorităților Române în data de 19.12. a.c.
Contribuabilii din orasul Targu Lapus se dovedesc a fi, de la un an la altul, tot mai consecventi in ceea ce priveste achitarea impozitelor si taxelor locale. Gradul de incasare a acestor dari catre stat a depasit 90% in anul 2016, reprezentantii administratiei locale catalogand acest procentaj drep tunul foarte bun. Ca si incasari efective, insa, anul trecut s-au colectat cu 10% mai mult ca in anul 2015. Primul termen de plata a impozitelor si taxelor pe cladiri, terenuri si asupra mijloacelor de transport va expira la 31 martie 2017, cu mentiunea ca lapusenii pot beneficia de bonificatia de 10% acordata de catre Consiliul Local Targu Lapus in cazul achitari iintegrale a birurilor pana la data respectiva. Al doilea termen de plata a impozitelor si taxelor locale a ramas 30 septembrie 2017.
Programul caseriilor Direcției de Venituri s-a reluat în această dimineață, 3 Ianuarie 2017 cu încasarea următoarelor tipuri de taxe:
-abonamente de parcare,
-amenzi,
-înştiinţări parcare,
-taxă eliberare buletin,
-taxă examinare,
-taxă furnizare date,
-taxă număr provizoriu,
-taxă înmatriculare,
-vânzare timbre fiscale,
-taxă judiciară de timbru.
Celelalte taxe şi impozite locale se vor încasa începând de joi, 5.01.2017.
Aceste plăți pot fi efectuate și online pe site-ul www.baiamare.ro.
Caseriile Direcției de Venituri funcționează în următoarele locații și după următorul program:
*Str. Crişan nr. 2:
- Luni, Marți, Miercuri, Joi: 8.00 – 16.00
-Vineri: 8.00 – 15.00
*B-bul. Independenţei nr. 2C
-Luni, Marți, Miercuri, Joi: 8.00 – 16.00
-Vineri: 8.00 – 15.00
*Str. Şcolii nr. 1
-Luni, Marți, Miercuri: 8.00 – 16.00
-Joi: 8.00 – 18.00
-Vineri: 8.00 – 13.00
*Str. Gheorghe Șincai nr. 37
-Luni, Marți, Miercuri, 8.15 – 15.30
-Joi: 8.15 – 16.30
-Vineri: 8.15 – 14.30
Subprefectul județului Maramureș, Gavriș Ardelean, a condus ultima întâlnire din acest an a Colectivului pentru impulsionarea colectării veniturilor la bugetul consolidat al statului, care a avut loc la Palatul Administrativ miercuri, 14 decembrie. Ca de fiecare dată, au participat reprezentanți ai: Administrației Județene a Finanțelor Publice Maramureș; Biroului Vamal de Interior Maramureș; Casei Județene de Asigurări de Sănătate Maramureș; Direcției de Sănătate Publică Maramureș; Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș și Casei Județene de Pensii Maramureș.
Conform datelor prezentate de Ioan Popa, șef administrație adjunct, în luna noiembrie 2016, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Maramureș a realizat la bugetul general consolidat al statului încasări de 102.444.293 lei, mai mari cu 13.969.339 lei față de încasările din luna noiembrie 2015 (plus 115,79%).
Situația încasărilor la Biroul Vamal de Interior Maramureș pentru luna noiembrie 2016 a fost prezentată de Teodor Lupuți, șef birou. Astfel, totalul încasărilor (cumulat cu Biroul Vamal Sighetu Marmației, care a încasat 796.926 lei) a fost de 4.454.898 lei (planul de încasări fiind realizat 105,32%).
Carmen Eleonora Prodan, președinte – director general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Maramureș, a arătat că bugetul aprobat la data de 30 noiembrie 2016 pentru servicii medicale și medicamente este de 473.745,95 mii lei, reprezentând 108,73% din cel aprobat anul trecut la aceeași dată. În perioada ianuarie – noiembrie 2016, plățile pentru servicii medicale și farmaceutice au fost în sumă de 432.434,96 mii lei, o execuție bună, reprezentând 99,99% din totalul creditelor bugetare alimentate.
Reprezentantul Direcției de Sănătate Publică Maramureș, Rudolf Urszuly, a arătat că la data de 30 noiembrie, la nivelul instituției s-au derulat fonduri publice în sumă de 35.019.493 lei, din următoarele surse: bugetul de stat – 27.668.383 lei; venituri proprii ale Ministerului Sănătății – Accize – 6.536.658 lei; venituri proprii din prestări servicii conform HG 59/2003 – 814.452 lei.
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș a fost reprezentată la întâlnire de directorul executiv Oana Oșanu, care a declarat că, față de prevederile bugetare, gradul de realizare a veniturilor bugetului asigurărilor pentru șomaj este de 76%, iar gradul de execuție a cheltuielilor bugetului asigurărilor pentru șomaj față de prevederile bugetare este de 89%. Rata șomajului este în continuare în scădere în Maramureș, situație datorată și faptului că multe persoane, inclusiv tineri, lucrează în străinătate. Față de anul trecut, rata șomajului în Maramureș a scăzut cu 0,26%; ne situăm sub media națională din punctul de vedere al ratei șomajului.
Din partea Casei Județene de Pensii Maramureș a participat directorul executiv adjunct Vasile Ghișe, care a mărturisit că biletele de tratament nu satisfac cererea foarte mare, care nu vine doar din partea pensionarilor, ci și a unor salariați. Astfel, în perioada ianuarie – noiembrie 2016, din totalul de 8.755 de cereri, s-au alocat 5.914 bilete. Unele stațiuni sunt foarte solicitate, mai ales cele de pe litoral sau Băile Felix, în timp ce altele sunt ocolite de beneficiari.
Echipa din fruntea conducerii Primariei Baia Sprie si-a fixat, in linii mari, directiile de actiune pentru noul an 2017. Potrivit primarului interimar Tiberiu Barkoczi, una dintre investitiile importante avute in vedere pentru demarare in acest an vizeaza fostul cinematograf din centrul istoric al orasuluii Baia Sprie. Cladirea cinematografului are un potential de dezvoltare aparte, astfel ca administratia orasului Baia Sprie doreste sa valorifice aceasta capacitate a imobilului.
Cladirea cinematografului putea fi pusa deja in valoare daca nu ar fi existat diferendul cu proprietarii acelei constructii din vecinatatea obiectivului in discutie, neintelegeri care sunt pe cale de a fi stinse prin despagubirea detinatorilor imobilului respectiv. Acea constructie va fi demolata, astfel ca administratia locala va putea implementa proiectul privind amenajarea unui Centru de Dezvoltare si Inovare pe scheletul fostului cinematograf din Baia Sprie. In acest obiectiv va fi inclusa si cladirea fostului sediu al Serviciului de Impozite sit axe al Primariei Baia Sprie, in care, actualmente, functioneaza Asociatia Microregionala GAL Mara- Natur Baia Sprie. Proiectul Centrului de Dezvoltare si Inovare poarta amrenta fostului primar Dorin- Vasile Pasca, cel care avea in plan ca fostul cinematograf din Baia Sprie sa se transforme intr- un centru de dezvoltare si inovare, un nucleu economic, social si administrativ.
Ideea era ca, in baza unui proiect cu finantare europeana, sa fie atrasi fonduri europene pentru materializarea planului investitional. Numai ca, politica obtinerii finantarilor nerambursabile din noul exercitiu financiar -2020 nu avantajeaza orasele mici de genul urbei de la poalele Dealului Minei. In atare conditii, se planuieste finantarea obiectivului “Centru de Dezvoltare si Inovare” din bugetul local al orasului Baia Sprie , sub forma unui proiect multianual. In atare conditii, se estimeaza ca proiectul s eva finalize in circa trei ani. Cert este ca noua conducere executiva a Primariei Baia Sprie, in frunte cu primarul interimar Tiberiu Barkoczi si viceprimarul Ioan Corodan, doreste sa implementeze proiectul fostului primar Dorin- Vasile Pasca avand in vedere ca planul investitional figureaza in Strategioa de Dezvoltare Durabila a Orasului Baia Sprie.
Viitorul “Centru de Dezvoltare si Inovare” din orasul Baia Sprie ar urma sa puna accentul pe ocupatii, promovarea fortei de munca, competenta si invatare continua de-a lungul vietii, cultura si traditie, comunicare etc. Primarul interimar Tiberiu Brakoczi subliniaza faptul ca reabilitarea cladirii cinematografului se va face in asa fel incat fatada obiectivului sa se inscrie in stilul baroc al cladirilor din zona.
Valoarea salariului minim pe economie garantat în plată pentru anul 2017 va fi stabilită de viitorul Guvern. Actualul Executiv, așa cum a anunțat în Consiliul Național Tripartit din 12 decembrie, a decis să mențină nivelul actual al salariului minim, de 1.250 de lei, având în vedere că viitorul Guvern va avea legitimitatea necesară pentru stabilirea unei noi valori care să se aplice anul viitor. În condițiile în care valoarea salariului minim pe economie garantat în plată pentru 2017 nu se modifică, nu este nevoie de o nouă Hotărâre de Guvern care să reconfirme actul normativ aflat deja în vigoare, întrucât valabilitatea acestuia nu expiră la finalul acestui an. Ținând cont de faptul că Hotărârea Guvernului nr.1017/2015 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în platăprevede că începând cu data de 1 mai 2016, salariul de bază minim este de 1.250 lei lunar, un alt act normativ care să reglementeze același lucru, ar fi reprezentat, din punct de vedere juridic, o redundanță legală.
Premierul Dacian Cioloș: Într-un alt context decât cel al alegerilor, Guvernul ar fi stabilit nivelul salariului minim pe economie garantat în plată pentru anul 2017 la un nivel apropiat de cel propus de confederațiile sindicale
Viitorul Guvern va avea legitimitatea necesară pentru stabilirea nivelului salariului minim pe economie garantat în plată în anul 2017, în condițiile în care partidul care a câștigat alegerile din 11 decembrie 2016 și-a asumat nivelul salariului minim în programul de guvernare, a precizat premierul Dacian Cioloș în Consiliul Național Tripartit.
“Partidul care a câștigat alegerile și-a stabilit o cifră clară în programul de guvernare, pe care și-a asumat-o politic. Dacă acest guvern ar lua o decizie pe baza negocierilor cu sindicatele și patronatele, cu o săptămână sau două înainte de instalarea noului guvern, ar putea fi acuzat că abuzează de responsabilitatea pe care o are. Pe de altă parte, în cazul în care acest guvern ar promova o Hotărâre cu acea sumă, ar însemna că ne-am asumat-o fără a avea vreo analiză în spate”, a declarat primul-ministru Dacian Cioloș.
Premierul a mai transmis partenerilor sociali că, într-un alt context decât cel al alegerilor, guvernul actual ar fi stabilit nivelul salariului minim pe economie garantat în plată pentru anul 2017, la un nivel apropiat de cel propus de confederațiile sindicale.
Șeful Executivului a mai spus că va discuta cu conducerea partidului politic care a câștigat alegerile pe mai multe teme de guvernare, între care și salariul minim, precizând că în acest moment are în vedere două scenarii. Dacă noul guvern se va instala până la sfârșitul anului, atunci va avea posibilitatea să își asume formal nivelul promis în programul de guvernare, iar dacă preluarea guvernului se va face la începutul anului viitor, actualul guvern va aproba, în ultima ședință din 2016, o hotărâre prin care să mențină nivelul actual al salariului minim și în luna ianuarie 2017, urmând ca pentru restul anului să fie stabilit un alt nivel. Potrivit prevederilor legale, Guvernul are obligația să stabilească până la sfârșitul anului în curs, nivelul salariului minim garantat în plată pentru anul viitor.
În cadrul Comisie de Dialog Social, care va avea loc joi, la Ministerul Muncii, se va discuta și pe marginea mecanismului transparent de stabilire a salariului minim, care este în prezent elaborat de o echipă de experți de nivel înalt, în cadrul unui contract finanțat de Comisia Europeană.
Premierul Dacian Cioloș și ministrul Muncii, Dragoș Pîslaru, au mulțumit partenerilor sociali pentru colaborare și i-au invitat să continue consultările, dar informal, pe marginea proiectului Legii salarizării unitare. Guvernul, împreună cu sindicatele și patronatele au convenit să publice proiectul Legii salarizării unitare, conform principiilor transparenței promovate de actualul guvern, pentru a putea fi consultat, ca un demers complementar procesului de dezbatere publică.