diagrama aeroportConform documentelor, Aeroportul Baia Mare a cunoscut o evolutie considerabila din punct de vedere financiar. Practic, activitatea financiara s-a dublat din 2008 pina in anul 2012 inclusiv. Daca in anul 2008 inregistra venituri proprii totale de 767.323 de lei, in anul 2012 se inregistrasera venituri proprii de 1.584.355, 95 de lei in evidentele Aeroportului International Baia Mare. In plus, pentru prima data, Aeroportul Baia Mare a inregistrat un profit brut de 35.343,26 RON, dupa ce din veniturile din 2012 s-a virat la Consiliul Judetean o suma de 70.000 RON. Acest lucru inseamana ca a fost cel mai bun rezultat fiscal al Aeroportului Baia Mare de la infiintare. Din profitul realizat, dupa plata impozitului, respectiv 8.918 RON, s-a virat la Consiliul Judetean 50 % din profitul net (26.452,26), respectiv 13.212,63 RON.

 

 

 

diagrama1 aeroportCu multiplele sale cunostinte in domeniul aviaticii, Mihai Patrascu s-a straduit sa dezvolte un domeniu care tine strict de activitatea Aeroportului Baia Mare si anume promovarea zborurilor de tip business, de aviatie generala. Din ianuarie 2010, de cand a preluat conducerea Aeroportului International Baia Mare, Mihai Patrascu s-a straduit sa stimuleze traficul pentru miscarile neregulate (aeronave de tip business, aviatie generala etc) si roadele muncii sale s-au vazut negresit. Statistica zborurilor de tip G, M, X releva realizarile directorului Mihai Patrascu pe acest segment. Concret, din anul 2010 a crescut constant numarul de miscari de aeronave comparativ cu anul 2009, iar in anul 2012 s-au inregistrat cresteri substantiale datorate in primul rind stimularii aviatiei generale si a facilitatilor puse la dispozitia aeronavelor (alimentare cu AVGAS, infrastructura buna, servicii de calitate si foarte eficiente etc). Statistic, daca in anul 2009 erau doar 166 de miscari de aeronave pe Aeroportul International Baia Mare, in 2010 s-au efectuat 252 de zboruri de tipul G, M si X. In anul 2011 s-au consemnat 248 de miscari  de aeronave neregulate, pentru ca in 2012 sa se atinga un varf istoric al zborurilor de acest fel: 544 de aeronave de tip business, aviatie generala s.a.m.d. au aterizat si decolat pe/de pe Aeroportul International Baia Mare. Din luna iunie 2012, Aeroportul International Baia Mare detine si instalatia de alimentare pentru aeronavele mici, lucru care a generat noi miscari de aeronave neregulate pe aerodromul din Tautii Magheraus. Daca in luna iunie 2012 erau 35 de zboruri neregulate, in luna septembrie 2012 s-a ajuns deja la 230 de decolari/aterizari de aeronave de tip business, aviatie generala etc.

 

Este drept ca, statistic, pe zboruri regulate punctuale, Baia Mare a avut o scadere de pasageri incepand cu anul 2010. Insa, acest lucru s-a intamplat din cauza reducerii zborurilor internationale (a se vedea renuntarea companiilor Austrian Airlines si Blue Air in anul 2009) si a capacitatii reduse de transport a tipului de aeronava care opereaza la Baia Mare (ATR 42, cu 48 locuri). Cu toate acestea, gradul de incarcare pe aeronava a fost unul foarte bun, media traficului de calatori fiind  de circa 80 %. In plus, la nivel national, gradul de incarcare pe aeronava pe ruta Baia Mare-Bucuresti, comparativ cu celelalte orase din tara,  fost unul foarte bun. Concret, Aeroportul International Baia Mare s-a clasat pe pozitii de top in acest sens. Astfel, situatia incarcarii pe rute interne (exprimata in %) pe primele 6 locuri este, in ultimii ani, urmatoarea:

2008

2009

2010

2011

Timisoara

37,57

Cluj-Napoca

52,40

Cluj-Napoca

59,27

Timisoara

60,77

Cluj-Napoca

56,17

Timisoara

52,04

Timisoara

54,29

Cluj-Napoca

59,35

Iasi

37,52

Iasi

34,14

Iasi

40,70

Iasi

37,97

Oradea

34,93

Oradea

28,29

Baia Mare

35,12

Baia Mare

35,84

Baia Mare

31,43

Suceava

26,61

Suceava

33,97

Suceava

34,13

Suceava

28,54

Baia Mare

26,49

Oradea

31,1

Oradea

34,11

O situatie similara, apropiata celei din 2011, s-a inregistrat si in anul 2012. Cu alte cuvinte,  gradul de incarcare a fost unul foart ebun pentru Aeroportul International Baia Mare tinindu-se cont si de restrictiile companiei TAROM in momentul de fata (blocarea unor locuri la vinzare din cauza faptului ca nu alimenteaza cu carburanti la Baia Mare, iar aeronava vine intotdeauna cu citeva locuri libere, blocarea unor locuri pentru parlamentari etc). In plus, pe celelalte aeroporturi de pe primele pozitii din ierarhiile de mai sus, operarea frecventa este cu aeronave mai mari (Airbus si Boeing la Cluj si Timisoara, ATR 72 la Cluj, Timisoara si Iasi) ceea ce face ca media pasagerilor pe zbor sa creasca foarte mult. De exemplu, aeronava Airbus are 126 locuri, Boeing 150, ATR 72- 68 de locuri. Cu alte cuvinte, pana la sfarsitul anului 2012 s-a putut vorbi, fara doar si poate, de un trafic aerian consolidat, ajuns la maturitate, pe Aeroportul International Baia Mare.

 

Intr-un material urmator vom prezenta alte date concrete in ceea ce priveste activitatea Aeroportului International Baia Mare in perioada 2010-2012 in care directorul Mihai Patrascu nu era supus unor presiuni politice, mediatice si alta natura cum s-a intamplat in anul 2013. Desigur, aceste presiuni asupra lui Mihai Patrascu s-au resimtit, inevitabil, in activitatea institutiei, motiv pentru care, subliniem, anul 2013 nu paote fi considerat unul de referinta pentru evaluarea activitatii manageriale a directorului Mihai Patrascu.