Propunerea are caracter extrem si nu a fost dezbatuta public desi are un impact economic si social negativ pe intreg teritoriul Romaniei. Astfel, numai in Bucuresti, exista peste 600 de unitati de invatamant si peste 100 spitale si unitati sanitare pentru o suprafata urbana de 285 km2. O situatie similara este caracteristica pentru alte orase mari precum Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Targu Mures, Sibiu, Timisoara sau Iasi si, de asemenea, pentru satele si orasele mici. In acestea din urma, data fiind amplasarea spitalelor si a unitatilor de invatamant, vanzarile de tigari ar ajunge sa fie permise doar la marginea localitatilor.
 
In aceste conditii, masura propusa de interzicere a comercializarii produselor de tutun “la o distanta mai mica de 250 metri fata de orice punct de acces in spitale si in unitati de invatamant“ nu poate fi aplicabila si nu tine cont de resursele si capacitatea limitata institutionala a autoritatilor centrale si locale.Desigur ca, la randul nostru, consideram ca fumatul in locurile publice ar trebui sa fie restrictionat in spatiile destinate activitatilor medicale, culturale, de educatie, transportul public si spatiilor de joaca inchise destinate copiilor, a declarat presedintele ANCMMR, Cora Maria Muntean.Pe de alta parte, micii retaileri trebuie sa aiba si ei dreptul si capacitatea de a decide pe cont propriu asupra fondului de comert, in conditiile unui mediu economic defavorabil si a unui consum scazut al populatiei pentru bunurile de larg consum.
 
Printre consecintele noii initiative legislative, ANCMMR mentioneaza:
• Scaderea cifrei de afaceri in cuantum egal cu vanzarile generate de categoria de tigarete (produse din tutun)
• Scaderea traficului de consumatori fumatori, ceea ce va conduce la o scadere aditionala, prin reducerea vanzarilor si pentru alte categorii de produse (cosul de cumparaturi al unui consumator fumator este mai mare decat cel al unui consumator nefumator cu 32%*)
• Reducerea fluxurilor de numerar -> categoria de tigarete este una dintre categoriile cu cea mai mare viteza de rulaj a produselor in procesul de comercializare
• Scaderea profitului generat de categoria de tigarete
• Scaderea veniturilor la bugetul de stat generate de vanzarile de tigarete accizate
• Inlocuirea comertului legal cu tigarete cu cel ilegal, prin crearea unei oportunitati de vanzare imposibil de valorificat pentru comertul licit
 
Consideram ca dispozitiile actuale ale Legii nr. 349/2002 ar trebui sa fie puse in aplicare si controlate strict de autoritati,”a spus presedintele ANCMMR, Cora Maria Muntean.  Implementate riguros, prevederile legislatiei curente protejeaza oricum copiii si adolescentii impotriva expunerii la comertul cu tigarete. De aceea, mai degraba ar trebui create premisele pentru respectarea lor integrala, inainte de adoptarea unor noi prevederi extreme, insuficient dezbatute, neclar definite. Mai mult, implementarea acestor noi masuri ar presupune alocarea sporita de resurse din partea autoritatilor statului, toate acestea in conditiile unor pierderi asumate – sau nu – la bugetul de stat, din accize pe produse din tutun comercializate legal.
 
Confederatia Generala a Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Grecia (GGCSME), a declarat ca interzicerea fumatului in Grecia a adus scadere a veniturilor (cca. 30%) ca urmare a crizei economice si reducerea veniturilor disponibile consumatorilor. In special, de la punerea in aplicare a interdictiei fumatului, aceasta reducere a veniturilor tinde sa aiba dimensiuni explozive. GGCSME a solicitat Guvernului sa acorde o perioada de tranzitie, in caz contrar interzicerea totala fumatului va duce multe companii la falimentul si pierderea unui numar important de locuri de munca.