Declinul populațiilor de animale sălbatice se poate accelera și mai mult
Cercetatorii numesc deja aceasta perioadă ca fiind o nouă epocă: Antropocenul
GLAND, Elveția, 27 octombrie 2016– Dacă trendul actual continuă, până în 2020 speciile sălbatice de vertebrate ar putea ajunge la un declin de 67%, comparativ cu anul 1970, ca urmare a activităților umane, conform Raportului Planeta Vie 2016 - Risc și reziliență într-o nouă eră. Dar presiunea umană crescută amenință și resursele naturale de care depinde omenirea, amenință siguranța privind sursele de apă și alimente.Raportul WWF arată modul în care planeta este compleșită de oameni, pentru prima dată în istoria Pământului, și scoate în evidență schimbările necesare în două sectoare-cheie: alimentația și energia.
„Comportamentul uman continuă să cauzeze declinul populațiilor de animale sălbatice la nivel global, cu un impact deosebit în ceea ce privește habitatele de apă dulce. Cu toate acestea, este foarte important că încă vorbim de un declin, și nu de extincții - iar acest lucru ar trebui să fie un semnal de alarmă care să trezească eforturile de a promova recuperarea acestor populatii", a declarat profesorul Ken Norris, Director of Science de la Societatea Zoologică din Londra (ZSL).
În 2020 angajamentele asumate în cadrul acordului climatic de la Paris vor intra în vigoare, iar primele acțiuni de mediu din cadrul noului plan de dezvoltare durabilă vor deveni realitate. Dacă vor fi implementate, aceste măsuri, împreună cu atingerea obiectivelor internaționale stabilite pentru 2020 privind biodiversitatea, pot contribui la realizarea reformelor necesare în sistemele de hrană și energie din lume pentru a proteja speciile sălbatice de pe tot globul.
„Până acum am vorbit de generațiile viitoare și de speciile departe de noi, când ne refeream la degradarea masivă a naturii. Am ajuns însă în punctul în care schimbările din jurul nostru vor afecta decisiv calitatea vieții noastre și specii cu care eram obișnuiți acum câțiva ani devin o raritate sau chiar dispar. Când dispare definitiv tonul sau ghiocelul, când copiii noștri vor citi despre tigri sau elefanți ca specii spectaculoase care nu mai există în natură sau când migrația oamenilor va atinge cote inimaginabile azi, ne vom da seama că felul în care ne-am construit societatea nu poate fi susținut. Cât mai mergem pe drumul acesta, până ne vom da seama că direcția este greșită? De noi depinde”, a declarat Magor Csibi, director WWF România.
Dovezi suplimentare că intrăm într-o eră creată de om
Cele mai importante amenințări la adresa speciilor identificate în raport sunt legate direct de activitățile umane, inclusiv pierderea habitatului, degradarea și exploatarea excesivă a speciilor sălbatice.
Se estimează că populația de elefanți africani din Tanzania a scăzut cu 60% între 2009 și 2014, mai ales din cauza braconajului. Un alt exemplu îl reprezintă populațiile de vulturi native Pakistanului (White-rumped vulture - Gyps bengalensis), care au avut un declin de 99% intre 2000 și 2007, cauza principala fiind un antiinflamator folosit pentru vite, diclofenacul. Acesta cauzează insuficiență renală păsărilor care se hrănesc cu resturile carcaselor de vite.
Dar există și exemple când eforturile umane de conservare au reușit să aibă un impact semnificativ. Un exemplu îl reprezintă revenirea râsului în Franța, unde populația a ajuns de la 0 exemplare în 1970, la 108 conform estimărilor recente. La fel, un exemplu fericit este și cazul castorului care, mulțumită protecției legale, reintroducerilor și relocărilor din țările vecine, a ajuns la o creștere de 5000% a populației din Polonia, între 1966 și 1998.
O nouă epocă: Antropocenul
Concluziile raportului WWF furnizează dovezi suplimentare că planeta intră într-o perioadă în care umanitatea modelează schimbările de pe Pământ, inclusiv o posibilă a șasea dispariție în masă. Cercetatorii denumesc deja aceasta perioadă Antropocen. În secolele viitoare, impactul activității umane - de la metropole, la deșeuri din plastic - va fi vizibil în straturile de rocă, la fel cum astăzi putem vedea dovezi de lovituri de meteorit și erupții vulcanice care au marcat erele geologice din trecut.
Înțelegând de ce intrăm în această nouă epocă ne permite să identificăm soluții pentru restaurarea ecosistemelor de care depindem.
Forțând limitele planetei
Raportul Planeta Vie 2016 include, de asemenea, date din cercetarea făcută de Global Footprint Network,care arată că, în timp ce noi avem doar un singur Pământ, omenirea folosește în prezent resursele de 1,6 planete pentru a furniza bunurile și serviciile pe care le folosim în fiecare an.
Alimentație – populația globală se bazează pe 12 plante și cinci specii de animale
Sistemul nostru alimentar pune o presiune majoră asupra ecosistemelor și speciilor, fiind responsabil pentru 25-30% din emisiile cu efect de seră la nivel mondial. Agricultura utilizează o treime din suprafața terestră a Pământului și aproape 70% din resursele de apă folosite de oameni.Transformarea habitatului natural în terenuri agricole, pescuitul excesiv, precum și practicile agricole și de pescuit nesustenabile diminuează capitalul natural și serviciile ecosistemice pe care le oferă oamenilor într-un ritm mai rapid decât poate fi refăcut.
Astăzi, 75% din alimentele de la nivel global sunt generate din doar 12 plante și cinci specii de animale (FAO, 2004). În plus, operațiunile de monocultură la scară largă se bazează pe un volum mare de substanșe chimice care au impact asupra speciilor sălbatice și a habitatului, fie direct, fie indirect, prin poluarea solului sau apei (Matson et al., 1997).
Sunt necesare modificări la nivelul întregului lanț alimentar, pentru a reduce presiunile și impacturile create de sistemul actual de produse alimentare de pe planeta si a resurselor sale. În producție, trebuie să se treacă la metodele agricole care cresc produsele alimentare acolo unde sunt necesare și unde speciile se potrivesc condițiilor climatice și să ne concentrăm asupra optimizării randamentului în limita ecosistemului, prin procese și factori de producție naturali. În ape, trebuie să stopăm pescuitul excesiv și să renunțăm la metodele de pescuit distructive, creând și respectând zonele marine protejate.
Când vine vorba de distribuție, trebuie să reducem deșeurile alimentare, deșeurile aruncate înapoi în mare și scurgerilor și să lucrăm pentru a face lanțul alimentar mai puțin dependent de substanțele fosile (în procesare, ambalare și transport).
Și, în final, trebuie să consumăm în mod înțelept, având diete sănătoase, sustenabile și fără risipa de alimente.
Energie - consumul de combustibili fosili generează 50% din amprenta ecologică
CO2 emis de consumul de combustibili fosili reprezintă 50% din amprenta ecologică. Este prin urmare esențial să înlocuim combustibilii fosili cu alternative de energie din surse regenerabile. Această tranziție necesită o acțiune din partea guvernelor cu privire la politica care favorizează în mod durabil produse în domeniul energiei regenerabile; fie că e vorba de întreprinderile care renunță să mai investească în combustibili fosili și renunță la acest tip de combustibili când vine vorba de mixul energetic folosit sau de oameni care ajută la generarea o cerere mai mare pentru surse regenerabile. O astfel de tranziție nu va contribui doar la îndeplinirea obiectivelor stabilite prin Acordul de la Paris, dar, de asemenea, va ajuta la îmbunătățirea sănătății umane, va stimula economia și va crea locuri de muncă pentru a le înlocui pe cele din industriile bazate pe combustibili fosili.
Raportul Planeta Vie 2016: Risc și reziliență într-o nouă eră este a 11-a ediție a publicației bienale a WWF. Raportul urmărește peste 14.000 de populații de vertebrate din 3700 de specii, în perioada 1970 – 2012. Raportul WWF utilizează Indexul Planeta Vie, oferit de ZSL, pentru a monitoriza tendințele de abundență din fauna sălbatică. Acest indice raportează modul în care populațiile de animale sălbatice s-au schimbat în dimensiune, mai degrabă, decât numărul specific de animale care au fost pierdute sau adăugate.
O nouă campanie își propune să obțină 75% protecție integrală pentru ecosistemele naturale
București, 26 octombrie: Vineri, de la ora 21:00, începe prima dezbatere din cadrul campaniei „Carpații, plămânul Europei”, ce are ca scop îmbunătățirea gradului de protecție a ariilor protejate. Mai exact, se dorește ca trei sferturi din ecosistemele naturale să fie în protecție integrală, în parcurile naționale (conform recomandărilor IUCN), dar și să se prevadă un capitol în cadrul bugetului de stat destinat ariilor naturale protejate (parcurile naționale și naturale, siturile Natura 2000).
Prima dezbatere săptămânală găzduită de TVR1 își propune să aducă în lumina reflectoarelor adevărul din spatele poveștilor vehiculate în spațiul public în ultimul timp, prin intermediul datelor concrete, imaginilor și testimonialelor. Se va discuta despre cât, unde și când s-au tăiat pădurile în ariile naturale protejate, dar și cât de corecte sunt evaluările faunei sălbatice realizate în fondurile de vânătoare.
România deține ultimele păduri virgine ale Europei, o rețea de râuri de munte cu o stare ecologică bună sau foarte bună, cea mai întinsă zonă de sălbăticie din Europa, a doua cea mai întinsă deltă din Europa și printre ultimele populații de specii sălbatice rare din Europa – ca ursul brun, râsul sau sturionul. Dar tăierile ilegale, amenajările hidroenergetice ce nu țin cont de biodiversitate, braconajul și implementarea deficitară a legislației europene sunt doar câțiva factori care pun în pericol aceste valori neprețuite. Este nevoie, prin urmare, ca ariile naturale protejate să nu mai fie protejate doar pe hârtie, ci să fie luate urgent măsuri concrete.
„România are o biodiversitate unică la nivel European, o natură cu care puține țări se mai pot mândri. Aceste valori unice ar trebui să fie protejate de rețeaua de arii protejate și de o legislație pentru protecția mediului care vine atât de la nivel național, cât și de la nivelul comunității Europene. Practica ultimilor ani ne-a arătat, însă, că deseori protecția oferită de legislație sau de arii protejate este doar una teoretică, iar în interiorul multor zone protejate de acest fel s-au produs investiții și intervenții care au adus distrugeri semnificative habitatelor naturale. Scopul campaniei este întărirea rețelelor de arii protejate prin diverse metode, în primul rând, și discutarea tuturor problemelor și provocărilor la adresa ecosistemelor din jurul nostru, în al doilea rând”, a declarat Magor Csibi, director WWF România.
Un efort susținut al societății civile a avut ca rezultat campania „Carpații, plămânul Europei”, ce și-a propus să stea în atenția publicului cel pușin jumătate de an, cu evenimente, dezbateri în direct la televiziune, acțiuni în ariile naturale protejate, întâlniri și materiale informative în presă și social media.
„Avem 30 de parcuri naționale și naturale, cele mai valoroase din Europa ca diversitate biologică. Din păcate, bugetul lor anual se apropie de prețul a 3 km de autostradă. Grav, trist. Cu siguranță unii se gândesc că munții cu pădurile lor sunt acolo unde sunt de mii de ani și că nu au nevoie de mai mult. Nu e ața. La nivel planetar, din punctul de vedere al naturii, deja trăim pe datorie”, a declarat Aimee d’Albon.
Câteva case de producție de film, fotografi și operatori pasionați au pus la dispoziția echipei de campanie, voluntar, zeci de ore de filmare din ariile naturale protejate, din care s-au realizat 180 de videoclipuri care vor fi difuzate atât de TVR, cât și în mediul online. Vocea campaniei este cea a realizatoarei Carmen Movileanu, este aceeași voce care ani de-a rândul a cucerit publicul Teleenciclopediei.
Campania este inițiată de AAANP – Asociația Administratorilor de Arii Naturale Protejate, în parteneriat cu Televiziunea Română, cu sprijinul WWF România și al Coaliției Natura 2000 și patronată de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor
( Copyright photo: Dan Dinu)
Implementarea deficitară a legislației de conservare a naturii vulnerabilizează ariile naturale protejate din România
București, 29 septembrie – Implementarea legislației pentru conservarea naturii în ariile naturale protejate din România este parțială și de o calitate discutabilă. WWF publică astăzi un Raport care indică principalele probleme de implementare a legislației la nivel național, dar și progresele pe care le-a făcut până acum România și care trebuie continuate pentru a corecta derapajele, îmbunătăți starea naturii și a ne menține poziția încă privilegiată pe care o deținem în Europa la capitolul patrimoniu natural.
Raportul „Stadiul implementării Directivelor Natura 2000 în România” este publicat în contextul campaniei europene #NatureAlert1, demarată de WWF și alte organizații din domeniul conservării naturii în anul 2015, ca răspuns la riscul ca legislația de conservare a naturii să fie slăbită de Comisia Europeană, cu acordul miniștrilor de mediu din țările membre UE, la presiunea unor industrii cu impact nociv asupra naturii ce doresc condiții mai relaxate în privinţa protecţiei mediului pentru derularea afacerilor. Coaliția de campanie din care face parte și WWF a susținut cu numeroase argumente și exemple faptul că această legislație (vizând Natura 2000) răspunde nevoilor de protejare a naturii (este „fit for purpose”, în limbajul instituțional european), însă implementarea acesteia trebuie mult îmbunătățită pentru ca rezultatele să se vadă mai mult. Raportul publicat astăzi vine să întărească acest mesaj, arătând motivele pentru care starea naturii nu este una satisfăcătoare. Ultimul studiu european privind „Starea naturii în UE”2 a arătat că circa 40% din habitatele naturale și 80% din speciile de faună și floră din țara noastră sunt într-o stare nefavorabilă.
La elaborarea Raportului, WWF a utilizat informații disponibile public, informații obținute direct din activitatea curentă a organizației, precum și informații provenite din răspunsurile participanților instituționali (instituții publice, ONG-uri, asociații, sectorul de business) la consultarea publică (Fitness check) privind legislația Natura 2000 organizată de Comisia Europeană anul trecut.
Principalele concluzii ale Raportului
1. Deși România a reușit să transpună la nivel național legislația europeană pentru conservarea naturii (Directivele Natura 2000), aceasta nu este suficient de bine corelată cu legislația din alte domenii precum energia, transporturile sau agricultura, principalele domenii care cauzează și accelerează, în mod dovedit, degradarea și pierderea biodiversității. De exemplu, în agricultură se favorizează încă producția la scară mare/industrială și de tip monocultură care elimină toate calitățile și funcțiile benefice pe care natura le furnizează plantelor și solului, climei, biodiversității și, în final, oamenilor. Infrastructurile de transport (în special rutier și naval) nu integrează suficient măsuri de protejare a biodiversității (de exemplu, a carnivorelor mari sau a sturionilor care pentru a se reproduce și a-și procura hrana trebuie să migreze pe distanțe mari), infrastructura verde care să permită această migrație fiind aproape inexistentă în România. Producția de energie din surse regenerabile (în special microhidrocentralele) se bazează pe o legislație deficitară și învechită ce nu ține cont de impactul asupra naturii și pe evaluări/studii de mediu incorecte, efectuate de evaluatori slab calificați și remunerați de către investitorii înșiși.
2. România a desemnat până acum 583 de arii protejate Natura 2000, acoperind aproape 25% din teritoriul național, însă persistă unele lacune în domeniul gestionării efective a acestor zone valoroase. Există încă situri Natura 2000 fără custozi și fără plan de management (instrumentul principal în gestionarea ariilor protejate). Managementul ariilor protejate este afectat și de slaba bază științifică privind speciile și habitatele de pe teritoriul lor, absența de-a lungul timpului a fermității politice și slaba coordonare a rețelei Natura 2000 de la nivel central, sub-finanțarea și lipsa plăţilor compensatorii pentru proprietarii/administratorii de terenuri, nivelul scăzut de informare la nivel local cu privire la drepturile și obligațiile proprietarilor/concesionarilor de terenuri aflate pe suprafața ariilor protejate, precum și insuficienta participare publică în deciziile pentru avizarea de planuri/proiecte/activităţi pe suprafața acestor arii protejate.
3. Costurile aferente managementului siturilor Natura 2000 din România au fost estimate la cel puțin 412 mil. Euro/an, respectiv 503,9 mil. Euro/an pentru o acoperire optimă, or alocarea financiară din fondurile europene pentru perioada 2014-2020, pentru întreg sectorul biodiversității (deci nu numai Natura 2000), este de 203 mil. Euro/an. Asta deși ariile naturale protejate întorc comunităților locale și societății în general beneficii socio-economice și de sănătate publică inestimabile. La nivel european, beneficiile asociate rețelei Natura 2000 au fost estimate la 200-300 mld. Euro/an și 4.5-8 mil. de locuri de muncă, de pildă prin serviciile de turism și recreere.
4. Există o problemă de transparență în cazul investițiilor cu potențial impact semnificativ asupra integrității unui sit Natura 2000 și a comunităților locale. Tendința investitorului, din experiența WWF (mai ales în cazul microhidrocentralelor), este aceea de a minimiza impactul și de a discuta proiectul doar la nivelul autorităților publice care avizează un astfel de proiect. Obligația minimă legală de a afișa un anunț la ușa primăriei sau de a-l publica într-un ziar local de cele mai multe ori prea puțin citit de membrii comunităților locale, ori publicarea selectivă a unor astfel de informări pe website-urile autorităților de mediu nu pot asigura o informare suficientă sau implicare a celor interesați sau afectați.
Păstrarea legislației Natura 2000 – condiție esențială pentru protejarea naturii
Directivele Natura 2000 (Păsări și Habitate) reprezintă fundamentul legislativ al conservării naturii în Uniunea Europeană. Acestea au fost calificate de experți ca fiind unele dintre cele mai moderne și eficace acte normative de mediu din lume, iar acolo unde au fost corect aplicate și-au dovedit eficacitatea și potențialul. Grație acestora, Uniunea Europeană deține cea mai mare rețea ecologică din lume, iar specii-emblemă și importante din punct de vedere ecologic, precum râsul iberic sau lupul au fost scăpate de riscul imediat al dispariției.
În România, deficiențele constatate în privința aplicării lor îngreunează sau chiar împiedică eforturile de conservare și dezvoltarea durabilă, în limitele date de resursele naturale. WWF solicită factorilor de decizie susținerea legislației europene în forma actuală și adresarea problemelor de implementare subliniate.
WWF se îndreaptă în continuare și către oamenii preocupați de starea naturii, să sprijine misiunea de a salva legislația Natura 2000, folosind aplicația „Dă natura mai tare” de pe www.wwf.ro/danaturamaitare. Votul decisiv în privința legislației va fi dat în Consiliul Miniștrilor de mediu din UE, la Bruxelles, în decembrie 2016. Copyright photo: Dan Dinu)
Atunci când ai o ţară frumoasă, cu locuri de basm la tot locul, este simplu să-ţi organizezi o vacanţă de neuitat şi fără să regreţi că nu ai avut un buget suficient de generos pentru a pleca în străinătate. Iată câteva destinaţii din România unde vă veţi simţi ca şi când aţi ajuns pe tărâmuri de poveste.
Situată în Munţii Rodnei, Cascada Cailor este considerată cea mai înaltă cădere de apă din România, cu o înălţime de 80 metri repartizată pe mai multe trepte. Aflată la altitudinea de 1300 de metri, lângă Complexul Turistic Borşa, în Rezervaţia Piatra Rea, cascada s-a format pe cursul râului Fântâna. Există şi o legendă care a dat numele locului, conform căreia o herghelie de cai ar fi fost atacată de un urs pe marginea platoului, în timpul unei furtuni, iar animalele speriate au căzut în gol şi au murit.
Cascada Bigăr
Aflată în Parcul Naţional Cheile Nerei – Beuşniţa, din judeţul Caraş-Severin, în Valea Minişului, Cascada Bigăr este locul în care izbucul Bigăr se varsă în râul Miniş. Cascada a devenit cunoscută la nivel mondial în anul 2013, când a fost numită cea mai frumoasă cascadă din lume, de site-ul american „The World Geography”, într-un clasament al celor mai impresionante cascade.
Mai multe puteti citi pe site-ul Identitatea.ro
Universitatea Meisei, Universitatea Transilvania si Primaria Targu Lapus au organizat, recent, Scoala de vara “TRANSILVANIA ADCAMP 2016”. A fost vorba despre un proiect adresat studentilor din Universitatea Transilvania din Brasov si din cadrul unor universitati partenere, care a demarat de la ideea dezvoltarii unor abilitati practice de comunicare si de lucru in echipa. Planul a fost ca dezvoltarea acestor abilitati sa se faca prin realizarea educarii intensive si prin aplicarea unor cunostinte practice dobandite pe parcursul unui proiect, care sa se concretizeze in crearea unui plan de promovare a unei destinatii turistice din Romania pe o piata externa. Destinatia turistica pe care s-a exersat crearea unui plan de comunicare adresat potentialilor turisti din Japonia si China a fost, anul acesta, Tara Lapusului.
Lectori in cadrul acestei scoli de vara au fost cadre didactice de la Universitatea Transilvania, Universitatea Meisei, profesionisti care lucreaza la prestigioase agentii de publicitate din Bucuresti, ziaristi si bloggeri din domeniul turismului.In timpul celor 6 zile de proiect, participantii au imbinat asistarea la prezentari si workshopuri din diverse domenii precum Comunicarea de Marketing, Sociologie, Comunicare vizuala, Marketing Digital si Turism, cu experimentarea activa a vietii cotidiene din satele din Tara Lapusului. Participantii si lectorii din cadrul TRANSILVANIA ADCAMP 2016 au avut ocazia sa ia parte la numeroase schimburi interculturale, intergeneraionale si de descoperire a bogatului patrimoniu natural, istoric si imaterial al Tarii Lapusului. Datele culese pe parcursul desfasurarii acestui proiect vor fi folosite in cercetarea stiintifica si publicarea rezultatelor in reviste academice de prestigiu. De altfel, unul din obiectivele editiei din acest an an acestei tabere a fost acela de a realiza cercetari legate de practica promovarii si valorificarii patrimoniului cultural si natural al Tarii Lapusului, cu potential de atragere a turistilor dintr-o piata noua, dar insemnata prin numarul de turisti si potentialul financiar (Japonia). In discutie se afla o pagina de facebook in limba japoneza, un scurt film de prezentare a Tarii Lapusului (8-12 minute) narat in limbile japoneza si chineza si subtitrare in romana si engleza, precum si un website / blog.
Numele meu este PETER HURLEY şi m-am născut în IRLANDA.
Acum douăzeci de ani am venit în România, am vizitat Maramureşul şi am rămas fermecat de felul în care voi, cei de aici, trăiţi în armonie cu CERUL ŞI PĂMÂNTUL.
În acel moment am hotărât: ,,Tărâmul acesta binecuvântat – ŢARA DACILOR LIBERI ŞI NEMURITORI – va fi casa mea’’.
Dar pentru că nu moştenesc - aşa cum moşteniţi voi - dreptul de locuire în acest adevărat colţ de rai, mi-am dat seama că trebuie să fac un efort pe măsura a ceea ce îmi doresc să obţin. M-am hotărât să-mi câştig acest drept prin muncă în folosul oamenilor de aici.
Nu a fost simplu. Să lucrezi cu o comoară conţinând nestematele sufletului, minţii şi mâinilor voastre, în condiţiile în care vijelia timpurilor moderne a început să-şi facă simţită prezenţa şi aici, este o mare responsabilitate. Aşa că întâi am chibzuit. Apoi, acum şapte ani am organizat primul eveniment având ca ţintă sensibilizarea voastră şi a întregii lumi în păstrarea a ceea ce voi aveţi autentic şi valoros.
De atunci nu m-am mai oprit. În fiecare an am organizat câte un eveniment. Lucrurile au luat amploare şi acum mai mult ca oricând am nevoie de soluţii şi resurse, dar mai ales de PRIETENI.
Anul acesta va avea loc în perioada 14 – 21 august un nou eveniment. Va fi un eveniment de excepţie, care aduce o mare schimbare. De acum încolo, principalul personaj al evenimentelor va fi locuitorul acestor ţinuturi, păstrătorul obiceiurilor şi tradiţiilor sănătoase de viaţă, adică TU, dragul meu prieten.
Noi, cei care nu locuim aici, avem nevoie să experimentăm pe viu un stil de viaţă pe care din nefericire l-am abandonat. Vrem să vedem dacă nu cumva câştigul trăirii în modernitate este mai păgubos pentru fiinţa noastră decât ceea ce am abandonat.
Fără ajutorul tău nu vom putea şi nu vom şti acest lucru.
Nu-ţi cerem să revii la un stil de viaţă arhaic. Îţi cerem doar să ne arăţi comorile sufletului, minţii şi mâinilor tale pe durata unei săptămâni, în fiecare an. Şi să nu te superi pe noi dacă, îndrăgostindu-ne de ceea ce vom vedea, te vom căuta mai des, fie ca prieten, fie ca simplu om iubitor de frumos şi adevăr.
Eu, echipa mea, şi mai ales oaspeţii din toată ţara care vor veni la evenimentul la care personajul principal eşti TU, avem următoarele RUGĂMINŢI:
TE RUGĂM să laşi deschise porţile satului, casei şi sufletului tău şi să ne primeşti cu căldura şi ospitalitatea pentru care eşti renumit.
TE RUGĂM să ne arăţi la tine acasă, în câmp, în atelierul tău, în orice alt loc ce ştii tu să faci mai bine indiferent care ar fi acel lucru: cositul, uscatul, strânsul fânului şi făcutul căpiţelor, torsul, ţesutul, lucrul de mână, făcutul de hamuri, curele, opinci, potcoave, ţâţâni, lucruri din piele, fier, lemn, lut, sticlă, paie sau orice alte lucruri pe care le faci din necesitate sau pasiune.
TE RUGĂM să ne arăţi cum îţi îngrijeşti animalele, pomii, grădina de legume, cum culegi, păstrezi şi foloseşti plantele de leac, cum faci ca toate acestea să-ţi facă viaţa mai sănătoasă.
TE RUGĂM să ne cânţi cu gura sau cu orice alt instrument tradiţional cântece autentice, de voie bună, de nuntă, botez, înmormântare sau religioase.
TE RUGĂM să ne povesteşti despre personaje şi întâmplări interesante, amintiri de la strămoşi, despre evenimente miraculoase.
TE RUGĂM să ne arăţi cum îţi creşti şi educi copii pentru ca ei să ducă nestinsă mai departe credinţa în Dumnezeu, spiritul de libertate şi nemurire pe care l-ai moştenit.
Toate aceste activităţi vor fi evenimente ale casei, pe care le voi aduce la cunoştinţa oaspeţilor şi îi voi invita să participe împreună cu tine la ele.
Noi, cei care vom veni în satul tău, pe uliţa ta, în casa ta, vrem să învăţăm de la tine despre tot ce ai tu mai bun în lucrare, trăire şi simţire. Îţi suntem recunoscători încă de pe acum pentru ceea ce vei face pentru noi. Pentru efortul pe care îl vei face te vom răsplăti ducând vestea despre tine la toţi cei pe care îi cunoaştem în toată ţara şi în toata lumea. Îţi vom plăti cazarea, serviciile şi vom cumpăra produsele autentice pe care ni le vei oferi. Iar pe deasupra te vom răsplăti cu PRIETENIA noastră.
Eu, Peter HURLEY, mă declar de pe acum, chiar dacă încă nu ne cunoaştem, PRIETENUL TĂU.
Te rog să mă ajuţi să iasă totul bine. Dacă poţi organiza un eveniment al casei, contactează-mă pe mine sau pe unul din membrii echipei. Dacă nu-ţi răspund personal, nu fi supărat. Probabil sunt foarte ocupat cu organizarea, dar va veni şi vremea când vom fi faţă în faţă.
CE TREBUIE SĂ FACI PENTRU A FI ORGANIZATORUL UNUI EVENIMENT AL CASEI: să mă anunţi până în data de 15 iunie, prin telefon sau e-mail, că doreşti să te ocupi de oaspeţi, făcând ceea ce te-am rugat cât mai aproape de tradiţie.
Dacă poţi face ceva pentru eveniment, anunţă-mă completând formularul anexat sau sunându-mă. În situaţia că nu te-ai hotărât să faci ceva pentru acest eveniment, te rog să participi la el cu bucurie, să-ţi anunţi prietenii, rudeniile, cunoştinţele şi să-i inviţi să participe.
Pentru că evenimentul cuprinde şi sărbătoarea ADORMIRII MAICII DOMNULUI, te rog să-ţi îmbraci trupul şi sufletul în haine de sărbătoare.
Indiferent cât de puţin vei face, pentru mine ajutorul tău este nepreţuit.
În această perioadă am organizat şi patru evenimente colective cu oameni de bine ai acestor locuri.
EVENIMENTELE COLECTIVE sunt:
Dragul meu, îţi mulţumesc pentru bunăvoinţa de a-mi asculta chemarea şi abia aştept sa te cunosc!
DOMNUL SĂ NE AJUTE!
PETER HURLEY
Persoană de contact
numele: Peter Hurley; telefon: 0744-649687, 0766.311.353; e-mail: peterhurley68@gmail.com
(Credit foto: Diana Chereches)
Lonely Planet a publicat recent „Best in Travel 2016”, cel mai aşteptat ghid de călătorii al anului, redactat sub forma unui clasament ce cuprinde destinaţiile de vacanţă pe care prestigioasa publicaţie turistică le recomandă pentru 2016.
„Topul pentru 2016 nu subliniază locurile în care turiştii vor merge anul viitor, ci locurile despre care echipa noastră este convinsă că turiştii ar trebui să le viziteze”, a declarat Tom Hall, directorul editorial al ghidului Lonely Planet.
În topul destinat ţărilor, primul loc este ocupat de Botswana, descrisă de editorii de la Lonely Planet ca o „Africă sălbatică la cel mai bun nivel al său”.
În ceea ce priveşte topul regiunilor care ar trebui vizitate în 2016, primul loc în topul Lonely Planet este ocupat de Transilvania.
Editorii cunoscutului ghid de călătorii spun că această regiune a României reprezintă mult mai mult decât „locul în care se ascund vampirii”, vorbind despre frumuseţea satelor săseşti şi a bisericilor fortificate transilvănene, dar şi despre frumuseţea naturii şi a faunei locale, amintind şi despre rezervaţiile de urşi şi de reintroducerea zimbrilor în ecosistemul local.
De asemenea, potrivit unui articol elogios la adresa Transilvaniei apărut pe site-ul lonelyplanet.com, Munţii Carpaţi oferă turiştilor oportunităţi numeroase în ceea ce priveşte explorarea peşterilor, drumeţiilor şi escaladelor montane. În acelaşi material sunt amintite şi pistele de schi din staţiunile montane Poiana Braşov şi Păltiniş.
Vezi continuarea pe Observator.news
Vânătoarea va fi singura alternativă de control a conflictului dintre om și animalele sălbatice, dacă ordinul ministerial aflat în dezbatere publică până vineri, 30 septembrie, va trece mai departe. Și asta în condițiile în care cotele stabilite de autorități se bazează pe un studiu care propune împușcarea a 68 de râși și 474 de pisici sălbatice, fără să existe înregistrate pagube cauzate de aceste specii. Autoritățile nu propun nicio alternativă la vânătoare, cum ar fi implementarea de măsuri de prevenire a conflictelor cu animalele sălbatice, câini la stână, garduri electrice, repelente etc. Nici măcar sistemul de compensații, existent în acest moment, nu funcționează eficient.
În plus, deși studiile de specialitate realizate de WWF și alte ONG-uri arată că estimările efectivelor de animale sălbatice nu corespund cu realitatea, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor continuă să ignore experții în conservare pe care îi consultă, legislația europeană aflată în vigoare și cauzele reale ale problemelor.
Singura soluție acceptată: împușcarea a 552 de urși, 657 de lupi, 482 de pisici sălbatice
Ordinul ministerial este în dezbatere publică până la sfârșitul acestei săptămâni și propune împușcarea a 552 de urși, 657 de lupi și 482 de pisici sălbatice. Cotele sunt propuse în condițiile în care ministerul acceptă parțial argumentarea celor care au făcut studiul - un colectiv al facultății Transilvania din Brașov, adică doar pentru urși, lupi și pisici sălbatice. Același studiu nu mai este considerat valabil când vine vorba de stabilirea cotelor pentru râs, deși nu se oferă vreo explicație în acest sens. Mai mult, deși 6 din 9 experți din grupul consultativ pe carnivore mari au contestat studiul pe care se bazează hotărârea și au cerut refacerea lui, opiniile lor au fost ignorate.
WWF România a arătat că un sistem de raportare și administrare în care vânătorii numără, gestionează, împușcă și fac profit de pe urma animalelor sălbatice va genera erori grave, având în vedere că toate pârghiile de control se concentrează în mâna celor care au și un interes economic direct.
Observațiile noastre din teren au arătat că estimările gestionarilor de fonduri cinegetice sunt mult supraevaluate. Mai mult, odată confruntate estimările oficiale cu cele realizate de WWF, mai multe fonduri de vânătoare și-au redus dramatic efectivele raportate, în unele cazuri ajungând la cifre de cinci ori mai mici decât cele raportate inițial.
În anul 2014, WWF-România și Asociația pentru Conservarea Diversității Biologice (ACDB) au arătat că rata de creștere cu 10% a ursului brun în Maramureș este neobișnuită în raport cu caracteristicile biologice ale speciei, fiind mai mare chiar decât în Suedia, țara cu cea mai spectaculoasă creștere a populației de urs brun în ultimii ani – 4.7%. Observația cifrelor oficiale din județele Vrancea și Harghita ne-au indicat cifre de creștere cu 50% mai mari decât oriunde în lume, deși calitatea habitatului nu este comparabilă cu cele din America de Nord sau din unele părți al Europei.
În aceste condiții WWF România, ACDB și Grupul Milvus se opun clar ordinului și cer refacerea studiului pe baza căruia ministerul dorește să autorizeze noile cote de împușcare a animalelor sălbatice.
Pagube de până în 800 000 de lei, profit de 22 ori mai mare
Pagubele raportate în studiu sunt de 66779 de lei în cazul lupului și 783018 de lei în cazul ursului, pentru pisica sălbatică și râs nefiind înregistrate pagube cauzate de aceste specii. Puse în contextul milioanelor de euro generate de industria vânătorii pentru aceleași specii – un trofeu de urs valorează în medie 8000 de euro – motivația din spatele acestui ordin devine cel puțin îndoielnică. Mai mult, chiar dacă aceste compensații nu sunt semnificative la nivel macro, al unui buget de stat, ele se plătesc cu întârzieri semnificative iar procesul este îngreunat pentru păgubit.
Rezolvarea problemei: revizuirea cotelor și oferirea unor soluții alternative
WWF România, ACDB și Grupul Milvus solicită Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor revizuirea cotelor și identificarea fără întârziere a soluțiilor alternative de a gestiona eventualele conflicte între speciile sălbatice și comunitățile locale.
Ursul, lupul, râsul și pisica sălbatică sunt protejate prin lege, nu doar la nivel național, ci european, prin directiva Habitate. Deși această lege prevede clar că aprobarea cotelor de derogare se poate face doar dacă sunt prezentate soluții alternative, studiul prezintă vânătoarea ca unica soluție de reducere a pagubelor. Pentru a continua vânarea carnivorelor mari și după aderarea noastră la Uniunea Europeană s-au invocat mereu pagubele produse de aceste animale. Cu toate că vânătoarea nu rezolvă această problemă, nivelul pagubelor raportate tot de vânători crește de la an la an pentru a justifica decimarea tot mai agresivă a carnivorelor mari.
În acest fel autoritățile tratează doar simptomele, dar ignoră cauzele reale ale problemelor, ca despăduririle, lipsa unui sistem de compensații eficiente în cazul pagubelor produse de aceste specii, lipsa de securizare a comunităților locale sau absența unei strategii pentru carnivorele mari din pădurile României.
Mai mult, deși experții și societatea civilă cer de ani buni un recensământ a speciilor de animale sălbatice, bazat pe date și fundamentare ștințiifică, autoritățile aleg de fiecare dată să se bazeze pe cifrele vânătorilor, singurii interesați în împușcatul animalelor sălbatice.
WWF România își oferă în continuare tot sprijinul pentru autoritățile competente, atât în grupul de lucru, cât și în sfera publică, dacă într-adevăr se dorește identificarea soluțiilor ideale pentru natură și oameni.(credit photo: Fritz Polking, WWF)
Delegatia de specialisti care a vizitat, zilele trecute, Ocna Sugatag si-a facut temele si s-a intors in Bucuresti pentru a pune la punct ultimele detalii cu privire la acordarea statutului de statiune balneoclimaterica de interes national statiunii turistice de interes local din Maramuresul Istoric. Potrivit spuselor primarului comunei Ocna Sugatag, Mihai Ivaszuk, specialistii din minister si de la Institutul National de Recuperare, Medicina Fizica si Balneoclinatologie (INRMFB) au cules datele de care aveau nevoie pentru elaborarea documentatiei de acordare a respectivului statut pentru Ocna Sugatag. Urmeaza ca, in cursul lunii iulie, echipa de lucru sa revina in Ocna Sugatag pentru ultimele preparative, pentru ca ulterior dosarul sa fie depus la Ministerul Sanatatii pentru avizare si, apoi, la Guvernul Romaniei pentru adoptarea Hotararii de Guvern privind acordarea statutului de statiune balneoclimaterica pentru Ocna Sugatag. Primarul Mihai Ivaszuk este increzator in demersul pe ce l-a initiat si este convins ca la toamna se va putea vorbi despre Ocna Sugatag ca despre o noua statiune balneoclimaterica de interes national din Romania. Una semenea statut ar deschide Ocnei Sugatag oportunitati imense sub aspectul atragerii de fonduri europene si, in mod evident, turisti din tara si de peste hotare.
Universitatea Meisei, Universitatea Transilvania si Primaria Targu Lapus vor organiza, in perioada 28 august- 6 septembrie 2016, Scoala de vara “TRANSILVANIA ADCAMP 2016”
SCURTA DESCRIERE A PROIECTULUI
TRANSILVANIA ADCAMP 2016 este un proiect adresat studentilor din Universitatea Transilvania din Brasov si din cadrul unor universitati partenere, care porneste de la ideea dezvoltarii unor abilitati practice de comunicare si de lucru in echipa. Dezvoltarea acestor abilitati se va face prin realizarea educarii intensive si prin aplicarea unor cunostinte practice dobandite pe parcursul unui proiect, care se concretizeaza in crearea unui plan de promovare a unei destinatii turistice din Romania pe o piata externa.
Destinatia turistica pe care se va exersa crearea unui plan de comunicare adresat potentialilor turisti din Japonia si China este Tara Lapusului.
Lectori in cadrul acestei scoli de vara vor fi cadre didactice de la Universitatea Transilvania, Universitatea Meisei, profesionisti care lucreaza la prestigioase agentii de publicitate din Bucuresti, ziaristi si bloggeri din domeniul turismului.In timpul celor 6 zile de proiect, participantii vor imbina asistarea la prezentari si workshopuri din diverse domenii precum Comunicarea de Marketing, Sociologie, Comunicare vizuala, Marketing Digital si Turism, cu experimentarea activa a vietii cotidiene din satele din Tara Lapusului. Participantii si lectorii din cadrul TRANSILVANIA ADCAMP 2016 vor avea ocazia sa ia parte la numeroase schimburi interculturale, intergeneraionale si de descoperire a bogatului patrimoniu natural, istoric si imaterial al Tarii Lapusului. Datele culese pe parcursul desfasurarii acestui proiect vor fi folosite in cercetarea stiintifica si publicarea rezultatelor in reviste academice de prestigiu.
OBIECTIVE
Transferul de cunostinte si bune practici de la cadre didactice si specialisti in domeniul comunicarii si publicitatii prin aplicarea lor in situatii de comunicare reala. Realizarea unui pachet de propuneri de promovare a obiectivelor turistice si de patrimoniu natural si cultural din Tara Lapusului. Realizarea de cercetari legate de practica promovarii si valorificarii patrimoniului cultural si natural al Tarii Lapusului, cu potential de atragere a turistilor dintr-o piata noua, dar insemnata prin numarul de turisti si potentialul financiar (Japonia).
PROGRAM TRANSILVANIA ADCAMP 2016
28.08 Sosirea participanilor in Brasov
29.08 Brasov - Tg. Lapus si scurta vizita la Sighisoara
30.08 – 04.09 Seminarii zilnice si culegerea datelor din satele din ara Lapusului
5.09 Tg. Lapus - Brasov si scurta vizita in Bistria
6.09 Plecarea din Brasov
PREZENTARE TARA LAPUSULUI
Transferul de cunostinte si bune practici de la cadre didactice si specialisti in domeniul comunicarii si publicitatii prin aplicarea lor in situatii de comunicare reala. Realizarea unui pachet de propuneri de promovare a obiectivelor turistice si de patrimoniu natural si cultural din Tara Lapusului. Realizarea de cercetari legate de practica promovarii si valorificarii patrimoniului cultural si natural al Tarii Lapusului, cu potential de atragere a turistilor dintr-o piata noua, dar insemnata prin numarul de turisti si potentialul financiar (Japonia).
Tematica si modul de desfasurare a proiectului
Cerinte pentru participantii la proiect: Studenti cu abilitati si cunostinte minime de filmare, editare foto-video si webdesign.
Participantii vor fi organizati in echipe de lucru multiculturale, ce vor avea sarcina sa pregateasca o serie de texte si imagini (foto si video) pentru realizarea unui plan de promovare a Tarii Lapusului in Japonia. Vor fi create cinci echipe de lucru, echilibrate din punct de vedere al competentelor si al distributiei pe nationalitati, care vor fi orientate catre cinci teme distincte de promovare a Tarii Lapusului:
-Traditii, folclor si port popular.
-Biserici de lemn si istoria locurilor.
-Gastronomie.
-Mestesuguri si munca campului in satele din Tara Lapusului.
-Frumusetea si bogatia patrimoniului natural.
TEMATICA SI MODUL DE DESFASURARE A PROIECTULUI
Tematica seminariilor care vor fi organizate:
•Interpretarea patrimoniului cultural intangibil
•Promovarea destinatiilor turistice
•Principiile webdesignului
• Filmare si editare video
• Introducere in fotografia digitala
• Tehnici de scriere creativa a textelor publicitare
• Marketing Digital
• Gamified Experience in Tourism
• Sociologie si etnografie vizuala
• Antropologie cultural
Livrabile ale proiectului de promovare a Tarii Lapusului in Japonia
• O pagina de facebook in limba japoneza
• Un scurt film de prezentare a Tarii Lapusului (8-12 minute)
narat in limbile japoneza si chineza si subtitrare in romana si engleza.
• Website / blog