Autobuz Solaris1

La ultima sedinta extraordinara a Consiliului Local Municipal Baia Mare s-a pus in discutie, la punctul "Diverse", situatia economico-financiara a firmei de transport in comun de persoane Urbis Baia Mare. Dezbaterea a fost generata de faptul ca S.C. Urbis S.A. are de incasat, de la Primaria Baia Mare, aproape 1,5 milioane de lei din facturi emise pe lunile octombrie (partial) si noiembrie 2015. Din discutiile dintre consilieri, Executivul Primariei si reprzeentantii S.C. Urbis Baia Mare a reiesit ca facturile in cauza nu au fost decontate din cauza ca la sfarsitul anului trecut nu ar mai fi existat fonduri cu aceasta destinatie si , mai exact, s-ar fi depasit bugetarea pe anul trecut. Factura pe luna decembrie 2015 a fost achitata in ianuarie 2016, insa facturile pe lunile octombrie si noiembrie au ramas nedecontate. Situatia s-a taraganat pana mai zilele trecute, cand problema a ajuns sa faca obiectul discutiilor la nivelul Consiliului Local Baia Mare.Unii consilieri locali s-au aratat uimiti de situatia in cauza, mai ales ca din bugetul pe anul 2016 nu se mai pot deconta facturile restante, conform spuselor oficialilor Primariei Baia Mare. Singura solutie pentru S.C. Urbis sa isi recupereze banii respectivi ar fi sa se indrepte in instanta impotriva Primariei Baia Mare, aspect nuantat chiar de catre oficialii Institutiei Primarului.

Discutia pe marginea celor doua facturi nedecontate a generat o adevarata dezbatere pe seama activitatii firmei de transport urban de calatori Urbis Baia Mare. S-au pus in discutie nu doar subventiile acordate firmei baimarene, ci si activitatea Consiliului de Administratie al S.C. Urbis. Unii consilieri s-au aratat surprinsi de faptul ca membrii Consiliului de Administratie al S.C. Urbis nu au adus in atentia alesilor locali problemele (inclusiv facturile neachitate) de la firma baimareana in forul deliberativ local, in conditiile in care Consiliul Local Municipal i-a trimis acolo sa reprezinte interesele Municipiului Baia Mare. Pe aceste considerente, consilieurl local Calin Bota a cerut, in mod repetat, demisia actualului Consiliu de Aministratie al S.C. Urbis Baia Mare.

Unii consilieri locali nici nu stiau faptul ca, inca de la sfarsitul anului 2014, Municipiul Baia Mare a preluat partial traseele curselor aferente unitatilor administartiv- teritoriale din Zona Metropolitana Baia Mare, in sensul ca rutele exterioare municipiului Baia Mare sunt considerate curse locale ale Municipiului Baia Mare de la intrarea in municipiu. Cu alte cuvinte, S.C. Urbis Baia Mare factureaza servicii suplimentare Municipiului Baia Mare din aceasta cauza si costurile se ridica la aproape 800.000 de lei pe anul 2015. Decizia in cauza a fost luata in Adunarea Generala a Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara „Zona Metropolitana Baia Mare” a membrilor implicaţi în serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate, intrunita in sedinta ordinara in data de 09 septembrie 2014. Hotararea nr. 3 din 9 septembrie 2014 a modificart Art. 22 din Contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate nr. 704/23.12.2013, astfel ca la alineatul 8 din Sectiunea III prevedea urmatoarele: "Cursele aferente unităților administrativ teritoriale din zona metropolitană a Municipiului Baia Mare vor fi considerate curse locale ale Municipiului Baia Mare de la intrarea în municipiu, respectiv de la stațiile Autogară Baia Mare, UNIC, Stația electrică nr. 3 (str. Mihai Eminescu) și Kaufland 2 (pe bd. Unirii), și vor îmbarca/debarca călători din Municipiul Baia Mare. In urma acestei decizii, din 15 septembrie si pana la 31 decembrie 2014 , S.C. Urbis Baia Mare s-a vazut neviota sa factureze cu 49.140 km mai mult Municipiului Baia Mare, potrivit informatiilor furnizate de catre Ioan Firte, director exploatare la S.C. Urbis Baia Mare. Anul trecut, pe acelasi considerente, s-au trecut suplimentar pe Municipiului Baia Mare nu mai putin de 159.140 de kilometri, costurile suplimentare facturate Municipiului Baia Mare fiind de 790.700 de lei (5 lei/km), potrivit completarilor aduse de Ioan Firte. Anul acesta, in pirmele trei luni, respectiv ianuarie-martie, Municipiului Baia Mare i-au fost evidentiate suplimentar 29.433 de kilometri, adica echivalentul a 147.165 de lei.

Pe fondul acestei situatii, unii s-au plans de faptul ca subventiile acordate firmei S.C. Urbis Baia Mare din bugetul Municipiului Baia Mare nu au scazut in ultima perioada, chiar daca s-au achizitionat autobuze si troleibuze noi. Persoane avizate sustin ca nici nu putea fi altfel in conditiile date (cu reconsiderarea curselor exterioare Baii Mari, de la limita de municipiu) si din cauza ca nu s-au operat modificari in circulatia autobuzelor din interiorul Municipiului Baia Mare pe fondul suprapunerilor curselor locale ale Municipiului Baia Mare. Specialistii sustin ca s-ar fi cuvenit sa se reduca numarul curselor de pe liniile interne in conditiile in care cursele de pe Zona Metropolitana Baia Mare se transforma in "curse locale le Municipiului Baia Mare de la intrarea în municipiu, respectiv de la stațiile Autogară Baia Mare, UNIC, Stația electrică nr. 3 (str. Mihai Eminescu) și Kaufland 2 (pe bd. Unirii)". Din aceasta cauza exista si diferentele in plus la numarul de
kilometri care se factureaza Municipiului Baia Mare incepand cu 15 septembrie 2014.

O alta problema a S.C. Urbis o reprezinta bugetarea aproape la jumatate a subventiilor acordate firmei de transport in comun pe anul 2016 fata de anul trecut. Din aceasta cauza exista o situatie tensionata la S.C. Urbis Baia Mare, starede incertitudine care denota un motiv de ingrijorare raportat la finantarea activitatii de transport in comun in viiitorul apropiat. Reprezentantii Executivului Primariei i-au linistiti pe cei de la S.C. Urbis in sensul in care primul semestru al anului 2016 va fi acoperit din punct de vedere financiar, iar pentru semestrul al doilea se vor face rectificari bugetare corespunzatoare.


Avand in vedere aceste aspecte, precum si altele, consilierii locali prezenti la ultima sedinta extraordinara a CL Baia Mare au convenit sa aseze la masa dialogului membrii conducerii S.C. Urbis, ai Consiliul de Administratie al S.C. Urbis si ai Executivului Primariei pentru a vedea ce este de facut. Nu de alta, dar ar fi de dorit ca S.C. Urbis sa nu ajunga in colaps. Consilierii locali se asteapta la solutii (inclusiv de reorganizare a activitatii) de redresare a situatiei economice de la S.C. Urbis S.A. Baia Mare, propunerile rezultate din discutiile trilaterale urmand sa le fie prezentate alesilor locali la urmatoarea sedinta extraordinara ori de indata a forului deliberativ local.In plus, s-a stabilit, in principiu, efectuarea unui audit extern, independent, la S.C. Urbis Baia Mare.